Informatie en adviezen bij 34 weken zwanger

Adviezen bij 34 weken zwanger

In de 34ste week van je zwangerschap ben je meestal nog niet met zwangerschapsverlof. Een drukke tijd voor jou dus, terwijl je baby het grootste deel van de dag lekker aan het slapen is. Je kindje is nu bijna ‘af’, maar de longen en het spijsverteringsstelsel van je baby zijn nog volop in ontwikkeling. Ook moet je kind in deze laatste periode nog flink aankomen en groeien. Wil je meer informatie? Kijk dan eens op de pagina van 34 weken zwanger op zwangerinfo.com


Het belang van rust


Door zelf rustig aan te doen geef je je baby de gelegenheid om goed te groeien. Het is bekend dat juist in de periode van je verlof je kindje een enorme spurt kan maken. Gemiddeld weegt hij nu 1,7 kilo. Dit gewicht verdubbelt zich vaak tot het moment van de geboorte. Tussen de zevenendertigste en 42ste week komt in de meeste gevallen de bevalling spontaan op gang. Hoewel je dus juist nu veel praktische zaken moet regelen, is rust net zo belangrijk.


Beweegt je baby minder?


In verhouding tot het vruchtwater is de baby nu zo groot dat hij niet meer rond kan zwemmen in de baarmoeder. Je merkt ook dat je hem minder voelt bewegen. Zolang je je baby een paar keer per dag voelt bewegen, hoef je je hierover geen zorgen te maken. Je baby gaat steeds meer met zijn hoofdje naar beneden liggen, wat natuurlijk ook de beste houding is voor de bevalling.


Last van wisselende emoties?


Negatieve en positieve emoties wisselen elkaar gemakkelijker af. Vaak voelen vrouwen zich sterk tijdens de zwangerschap en zelfs vechtlustig, door het verantwoordelijkheidsgevoel dat je hebt voor je kindje. Maar door de lichamelijke ongemakken in de laatste fase van de zwangerschap kun je je af en toe ook behoorlijk down voelen. Dit wordt versterkt door de zwangerschapshormonen. Zodra alle hormoonsveranderingen verleden tijd zijn, zul je vanzelf merken dat je geestelijk weer stabieler wordt.


Minder eetlust en last van je rug?


Omdat de bovenkant van de baarmoeder nu hoog zit, kun je minder goed ademen en ook minder trek hebben in de maaltijd. Zorg voor voldoende (snack)groente, fruit, noten en gezonde tussendoortjes. Dan krijg je ook niet te snel behoefte aan snoep of snacks. Je lichaam heeft uiteraard gezonde voeding nodig om in conditie blijven.

Je bekken wordt nu ruimer, met rugpijn als gevolg. Til geen zware dingen en buk ook niet te vaak. Als je tilt, til dan uiteraard vanuit je knieën.


Gezond leven


Zorg goed voor je zelf, met rust, voldoende slaap, gezonde voeding en voldoende beweging. Maak je ook niet teveel zorgen over wisselende emoties, je werk of wat je allemaal nog moet doen. Daarmee draag je zeker bij aan het welzijn van je baby.